Brandweer

logo VT

Technasium Veronique Griffioen

Technasium

Projectnaam

Probleemstelling

Uit trendonderzoek blijkt dat serious gaming een goed platform is om jongeren te bereiken. Daarom wil de brandweer dat jullie een serious game ontwikkelen die jongeren bewust maakt van verschillende brandoorzaken.

Ontwerp een serious game over brandoorzaken en risico’s in huis. De spel heeft de vorm van een bord-, kaart, of dobbelspel. Het kan een plek krijgen in de spellenkast.

Proces

Natuurlijk moesten we eerst onszelf even verdiepen in het onderwerp. Wat zijn de grootste oorzaken van brand in huis en hoe kan je brand voorkomen? Al deze gegevens hebben we in een mooie infographic gezet. Ook onderzochten we wat wij de leukste spellen vinden. Dit hielp ons om onze eisen op te sommen. Daarna gingen we brainstormen. 

De opdrachtgever wilde van elke spel categorie een spuugmodel ontvangen, dus we gingen aan de slag. We hadden een paar spellen, zoals ganzenbord en qwixx gebruikt als referentie voor onze spuugmodellen.

2.4-games

Het ontwerp

(klik op de foto’s voor een grotere weergave)

Eindresultaat

Uiteindelijk hadden we als eindontwerp een dobbel/kaartspel gemaakt. We hadden inspiratie gehaald uit saboteur en pesten, omdat die het beste uit ons onderzoek bleken. Je kan de tegenspelers saboteren door een rode kaart op een groene kaart te leggen van dezelfde soort.

Mijn groep

Jylte, Merit, Mart, Veronique

Mijn rol

Groepsleider

Wat heb ik geleerd

  • ontwerpen
  • brand gevaren

Ik was blij met ons resultaat. Toch had de opdrachtgever nog kritiek op ons spel. We hadden meer informatie in het spel moeten maken, niet alleen plaatjes. Het was goede feedback en ik was het ermee eens.

brandweer 2

logo VT

© 2021 – 2025 Technasium Veronique Griffioen