Q&A met Veronique Griffioen
Wat is dat voor een logo linksboven?
Het logo heb ik zelf ontworpen. De T staat voor Technasium en de V uiteraard voor Veronique.
Waarom heb je eigenlijk destijds voor O&O gekozen?
Ik merkte bij de eerste opdracht al gelijk dat je bij O&O heel andere dingen leert dan bij Geschiedenis of Nederlands. Je leerde hier meer praktische vaardigheden, zoals samenwerken, plannen en kritisch denken. Dit vond ik heel leuk en dit leken me ook echt vaardigheden die ik later zou kunnen gebruiken.
Wat vind je van O&O?
Ik vind O&O een heel fijn vak. Doordat je bijna elk jaar met dezelfde leerlingen zit word je heel hecht met elkaar. Je leert elke dag weer iets nieuws, omdat elke opdracht anders is. Ook zit je elke keer weer in een andere groep van leerlingen. Door de jaren heel ontdek je waar iedereen goed in is. De een kan beter ontwerpen en de ander kan goed rekenen of kritisch denken. We leren samen hoe we deze krachten kunnen combineren om elke opdracht tot een succes te maken. Het is ook altijd leuk als we op excursie gaan voor de kick-off, algemeen onderzoek of voor de afronding.
Wat was jouw favoriete O&O opdracht?
Simpel gezegd heb ik geen favoriete opdracht. Elke opdracht heeft wel leuke elementen. De kick-off van de Royal Roos Cradles opdracht vond ik het leukst, omdat dat bij het Maritiem Museum was. De leukste afronding was sowieso van de parkeergarage. We waren de hele dag in Leiden en mochten in een soort kantoor blijven, tijdens de presentaties van andere groepjes. Als ik toch een paar opdrachten moest kiezen, waren het de hefbrug en DEP Sfeerontwerpers. De hefbrug vond ik leuk, omdat alles nog nieuw was. DEP was leuk, omdat we echt meer verantwoordelijkheid hadden. We hadden ook meer vrijheid en konden alles doen hoe we willen.
Bij de start van het vijfde jaar hebben we een test gedaan over welke rol het meest bij ons past in een groep. We beantwoorden simpele vragen en hieronder staan de uitkomsten. Hoe hoger het aantal punten is, hoe beter de rol bij mij past. Onder deze resultaten is te zien welke Bèta werelden ik het interessants vindt.
De meeste punten gaf je aan de rol: Plant (18 punten)
De plant is vaak de creatieve inbreng binnen het team. De plant beschikt vaak over een grote verbeeldingskracht en een drang om origineel te willen zijn. De plant stelt zich vaak onafhankelijk op en heeft de neiging zaken op een wetenschappelijke manier te benaderen. Als innovator kan de plant een grote bijdrage leveren aan het team.
Daarna gaf je de meeste punten aan: Brononderzoeker (15 punten)
De brononderzoeker is over het algemeen een extravert persoon. Hij of zij is veelal hartelijk en joviaal. De brononderzoeker heeft vaak een brede belangstelling en is nieuwsgierig. De brononderzoeker treedt graag op de voorgrond en praat makkelijk. Met improviseren of presenteren heeft de brononderzoeker over het algemeen minder problemen.
Het minst aantal punten gaf je voor: Voorzitter (6 punten)
De voorzitter is iemand die een sterk coördinerende rol heeft. Aan de ene kant is de voorzitter procedureel. Aan de andere kant wordt de voorzitter juist door deze nadruk op procedures een onafhankelijke speler in het team waarvan hij of zij makkelijk afstand kan nemen tot het team en betrokkenen. De voorzitter heeft een sterk organisatorisch inzicht en consensus. Hij of zij is snel besluitvaardig en weet meningen op de vergadering aan anderen goed te weerhouden.



© 2021 – 2025 Technasium Veronique Griffioen
